Comunicat de Presa

Un moment de sinceritate pentru Romania: proiectul legislativ privind educatia tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta isi urmeaza cursul ratificarii in Parlament

Bucuresti- 03 Aprilie 2006 - Dezbaterile lansate cu ocazia Gifted Education Forum (Forumul Educatiei Tinerilor Supradotati si Talentati) organizat de EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati si cu participarea unor reprezentati de seama ai societatii civile, oameni de cultura, reprezentanti ai unor misiuni diplomatice, partide politice, oameni de afaceri si membri ai parlamentului Romaniei au concluzionat in profunda unanimitate necesitatea sprijinirii tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta: resursele cele mai valoroase si capabile de a cataliza eforturile Romaniei pentru dezvoltare durabila si integrare in UE sunt 'creierele' romanesti.
Romania trebuie sa traiasca un moment de sinceritate politica: participantii au sustinut necesitatea ca acest proiect sa fie sustinut in Parlament de toate formatiunile, indiferent de culoarea politica.

"In urma aprobarii acestei legi in Parlament, va urma un proces profund si larg de implementare a conceptelor, procedurilor si tehnicilor de transfer al cunostintelor si know-how-ului international care a condus la dezvoltare in alte parti ale lumii. Speram ca legea sa intruneasca voturile tuturor partidelor iar acest moment sa fie un punct de inflexiune si in evolutia Romaniei aflata in pragul integrarii europene", afirma Prof. Dr. Florian Colceag, presedintele EDUGATE.

Legea a primit avizul consiliului legislativ dar data depunerii avizului Ministerului Educatiei si Cercetarii a fost depasit (21 Martie). O data cu primirea avizului favorabil de la guvern, urmeaza sa fie avizata si in Comisiile parlamentare si apoi votata de Parlament. Data la care se împlineste termenul constitutional pentru dezbatere si vot final in Parlament este 21 Aprilie 2006.

Este un moment critic iar urgenta realizarii proiectului de sustinere a acestor tineri este de importanta strategica pentru Romania; este un proiect indelung asteptat si in acelasi timp de mare necesitate.

In cadrul dezbaterilor s-a conturat necesitatea imperioasa a educatiei tinerilor supradotati cu directii clare de actiune: o educatie orientata catre dezvoltarea capacitatilor individuale ale tinerilor si orientarea acestora catre nevoile acute de dezvoltare nationale si de rezolvare a problemelor nationale precum si de crestere a competitivitatii pe pietele externe.
Pe langa acestea au mai fost evidentiate urmatoarele directii: formarea unor grupuri de sustinere pentru atragerea creierelor romanesti in tara (Brain Regain) in mediul de afaceri romanesc si de cercetare, atragerea de capital strain romanesc si international, implementarea celor mai bune practici in gifted education de la nivel international la nivel national pentru obtinerea unor rezultate clare si de catre Romania in domeniul educatiei tinerilor supradotati respectiv formarea dar mai ales, retinerea in tara a acestui capitalul uman valoros precum si necesitatea realizarii cat mai multor proiecte pilot private in domeniul educatiei tinerilor supradotati.

Programul educatiei tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta (gifted education) este un program international ce cuprinde o educatie specifica pe toata plaja de educatie de la gradinita si pana la studii post-doctorale. Initiat in 1984 de catre americani, acest program este considerat ca fiind direct corelat cu dezvoltarea regionala datorita resurselor umane inalt calificate si motivate, cu calitati intelectuale si morale superioare pe care le produce.

Educatia tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta este "top priority" in intreaga lume. Inceputa ca o reactie în lant dupã lansarea primului Sputnik, educatia tinerilor supradotati s-a extins de la domeniul stiintific sau tehnologic pâna la leadership si managementul de sistem social.
Educatia tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta:
- nu este o educatie elitista, pentru ca nu se adreseaza unui procent redus din populatia scolara ci prin programele de enrichement, acceleration, tutoring si mentoring sunt promovate, formate si dezvoltate abilitatile naturale si potentialele tuturor categoriilor de tineri.
- nu vine in contradictie ci se suprapune si respecta sistemul de invatamant existent, insa se consitituie cu o curricula, programe si metodologii de invatamant si practica ce pot imbogati in timp, la alegerea lor, oferta gradinitelor, scolilor, liceelor si universitatilor.
- urmareste totodata amplificarea, diversificarea, orientarea si utilizarea calitatilor tinerilor cu potential deosebit.

Programul gifted education este sprijinit de numeroase reglementari internationale printre care se numara si Recomandarea 1248/1994 a Consiliului Europei.

Nevoia de educatie la cele mai inalte standarde se afirma astazi tot mai mult in Romania, iar RIUF- Romanian International University Fair, un eveniment realizat dintr-o initiativa privata intre 1-2 Aprilie 2006 si care a intrunit oferta educationala a peste 70 de universitati din 15 tari si un numar de 15000 de vizitatori, este dovada vie a faptului ca pe de o parte tinerii romani au nevoie si cauta sansa de a studia conform abilitatilor proprii, iar pe de alta parte, ca Romania este foarte atractiva si prezinta un potential bogat din punctul de vedere al resurselor umane.

Proiectul de lege privind educatia tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta apartine societatii civile, este sustinut prin consortiul EDUGATE si initiat legislativ in Parlamentul Romaniei de un grup de parlamentari apartinand Partidului Conservator.

Proiectul sustine sansa unei educatii in conditii speciale pentru tinerii cu capacitati intelectuale deosebite si legifereaza infiintarea unui Centrul National de Instruire Diferentiata in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii. Centrul va avea atributii pentru realizarea de programe s colare pilot destinate introducerii metodologilor de lucru specifice educatei tinerilor supradotati, adaptand normele si metodologiile internationale din domeniu la specificul national precum si adoptand cele mai bune practici ale acestui domeniu de educatie. Centrul va urmari organizarea unui centru de cercetare pilot si a unor clase experimentale unde sa se valorifice tehnologiile didactice si curriculare specifice sistemului educational al excelentei.

Propunerea legislativa este accesibila pe Internet la: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=7148
Prezentarile participantilor la Gifted Education Forum sunt accesibile la: http://www.supradotati.ro/edugate

Despre EDUGATE - Consortiul Român pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati este astãzi una dintre cele mai mari initiative educationale private in România si totodatã initiatorul propunerii legislative privind educatia tinerilor supradotati si capabili de performantã înaltã.


EDUGATE numãrã peste 30 dintre cele mai prestigioase institutii educationale ca fondatori: IRSCA Gifted Education, Centrul Educatia 2000+, Junior Achievement Foundation, RO-TALENT - Asociatia româna de asistenta psihopedagogica si sociala a copiilor si tinerilor talentati, CODECS Foundation for Leadership, CUFR- Conseil Universitaire Formation- Recherche Français-Roumain auprès des Grandes Écoles Françaises, Cygnus Foundation, The National Institute of Education Sciences, CREDIS- Departamentul de Învatãmânt la Distantã- Universitatea Bucuresti, Clubul Harvard România-Moldova, SIGMA - Fundatia pentru Integrare europeanã, Editura SIGMA, Colegiul National Iulia Hasdeu, Colegiul National Mihai Viteazul, Liceul de Muzicã Dinu Lipatti, Liceul de Muzicã George Enescu, Liceul de coregrafie Floria Capsali, Fundatia Nationalã pentru Tineret, Scoala Jose MARTI, FDSC- Fundatia pentru Dezvoltarea Societãtii Civile, Departamentul de Management - Universitatea Politehnicã Bucuresti, Asociatia Profesorilor de Matematica si Fizica din BACAU (APMFB), Grupul Ecologic de Colaborare- Universitatea Bucuresti, Fundatia Altius Academy, Global Video Media Television Alpha, Centrul pentru stiinte aplicate si cercetare - Universitatea Bucuresti, Asociatia Românã pentru Stiintele Vietii - ProBios, Asociatia Managerilor Publici din România, PsihoBest- Centrul de Testare si Orientare Vocationalã, Fundatia M.A.T.C.A. - 2000, Fundatia pentru Strategii de Comunicare, Uniunea Studentilor din România si LEADERS România.

http://www.supradotati.ro/edugate



 Web Design - Mihai Dragan, Web Development - Stefan Nicula / freelance web specialist , Ilustratii - Devis Grebu, Hosting by MXhost